Uitstootvrij doelgroepenvervoer haalbaar maar niet zonder uitdagingen

12 maart 2020

De overheid en deelnemende gemeenten hebben afgesproken, toe te werken naar uitstootvrij contractvervoer in 2025. Dit is haalbaar, maar er zijn wel beperkende factoren. Vooral voor grote voertuigen zijn de mogelijkheden om op te laden en schoon te tanken nog niet optimaal.

Dat concludeert de Monitor Zero Emissie Doelgroepenvervoer. Deze monitor moet in beeld brengen hoe het gaat met het realiseren van uitstootvrij doelgroepenvervoer en het in kaart brengen van het speelveld daaromheen. Het rapport is in opdracht van Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) opgesteld door Marunga.

Systematische beperkingen
Volgens de onderzoekers is de realisatie van de ambitie goed op weg. Het aantal gemeenten dat zich committeert aan schoon contractvervoer groeit. Wel zijn er ‘systematische beperkingen’. Zo is er nog geen volwaardige infrastructuur voor het opladen van voortuigen en tanken van ‘schone’ brandstoffen. Daarnaast ontbreekt het met name aan elektrische (rolstoel)bussen voor vervoer tot acht personen. Ook is er data nodig om de beleids- en inkoopprestaties rond ZE doelgroepenvervoer te volgen.

Gemeenschappelijke taal
Hoewel het GNMI aanknopingspunten ziet om de knelpunten aan te pakken en het aantal deelnemers uit te breiden, zien zij het verkrijgen van data en informatie van gemeenten en vervoerders om de monitor aan te vullen als een 'grote uitdaging'. Dit in verband met privacy en onbekendheid met de waarde van bepaalde data. Ook pleit het GNMI voor vaste definities en standaarden als handvatten voor alle gemeenten en vervoerders. Wanneer er een gemeenschappelijke 'taal' is, kunnen aanbestedingen gemonitord- en met elkaar vergeleken worden.

Stimulans
Het GNMI denkt dat een goede monitor van de ontwikkelingen en resultaten de betrokkenheid van gemeenten kan vergroten. Het netwerk beveelt de monitor daarom ook aan gemeenten aan die wel met zero emissie doelgroepenvervoer bezig zijn maar het bestuursakkoord niet ondertekend hebben. Voor gemeenten die daar nog niet aan werken kan de monitor een stimulans zijn om dat wel te gaan doen.

Bron: Taxipro