Maximale reistijd leerlingenvervoer moet met kwartier omlaag

12 november 2019

Ritten voor leerlingenvervoer in de gemeenten Nijkerk, Barneveld, Scherpenzeel en Renswoude mogen voortaan maximaal 75 minuten duren in plaats van 90 minuten. Waar 60 minuten reistijd te lang is, moet het vervoer via de meest korte en logische efficiënte route plaatsvinden. Tevens moet het vervoer mogelijk blijven voor de huidige kosten.

Dat zijn enkele uitgangspunten voor de aanbesteding van het leerlingenvervoer vanaf schooljaar 2020-2021. De gemeente Nijkerk gaat het vervoer niet meer organiseren vanuit het samenwerkingsverband van Regio FoodValley, maar samen met de gemeenten Barneveld, Scherpenzeel en Renswoude.

Gescheiden regie en vervoer werkt niet

Eerder brachten acht gemeenten hun doelgroepenvervoer gezamenlijk onder bij de Valleihopper, via de Gemeenschappelijke Regeling (GR) FoodVally. Hierbij waren de regie en het vervoer van elkaar gescheiden met als doel lagere kosten en meer efficiënte. In de uitvoering ging echter veel mis, vooral binnen het leerlingenvervoer. Na een laatste poging de doelen nog te halen, werd besloten de scheiding tussen regie en vervoer weer op te heffen. Hierdoor vervalt ook de noodzaak het vervoer opnieuw onder te brengen bij GR.

Winst maken op reistijd

Volgens B&W van Nijkerk verloopt het leerlingenvervoer over het algemeen goed. Gemiddeld 90 procent van de leerlingen zit niet langer dan 60 minuten in een taxibusje en er worden veel ritten van kinderen uit verschillende gemeenten gecombineerd. Toch willen gemeenten winst boeken op het gebied van reistijd. De maximaal 90 minuten moet daarom terug naar 75 minuten, uitgezonderd daar waar dat vanwege de lengte van de rit geen optie is.

Waar 60 minuten reistijd te lang is, moet het vervoer via de meest korte en logische efficiënte route plaatsvinden. Verder zetten de vier gemeenten verder in op kwaliteit, continuïteit van de chauffeurs en duurzaamheid van het vervoer. Ook gaat elke gemeente hetzelfde tarief betalen per leerlingen-kilometer. De mogelijkheid tot combineren moet daarbij de prijs lager houden.

Bron: Taxipro + Stad Nijkerk