Goede wervingscampagne legt nadruk op professionaliteit kinderopvang

14 mei 2019

Voor veel kinderopvangorganisaties is het momenteel een uitdaging om aan goed personeel te komen. Hoe zorg je ervoor dat je als kinderopvangorganisatie toch de juiste mensen vindt? Servicebureau Kinderopvang bedacht de videocampagne ‘Kies voor kinderopvang’ voor organisaties in Tilburg en de regio Eindhoven. Daarna liep het storm. Wat is het geheim van het succes?

Simone Raaijmakers, strategisch marketing- en communicatieadviseur, kwam op het idee van de campagne 'Kies voor kinderopvang' nadat locatiedirecteuren aangaven dat het hen niet of onvoldoende lukte om via hun eigen kanalen goede medewerkers te vinden. ‘Dat was het startsein om de koppen bij elkaar te steken voor een wervingscampagne voor pedagogisch medewerkers’, aldus Raaijmakers. Liever praat zij over pedagogisch professionals. 'Werken in de kinderopvang is een professioneel beroep. Het is niet alleen maar leuk spelen, je geeft kinderen een basis mee voor de rest van hun leven.’

Echte verhalen

Die boodschap komt terug in de video's die een combinatie zijn van de professionele inhoud van het werken in de kinderopvang en emotie. Raaijmakers: 'Je voelt dat de verhalen echt zijn, niet in scène gezet. De medewerkers hebben echt passie voor hun werk en zijn heel professioneel. En dat maakt dat de filmpjes heel goed overbrengen wat een waardevol, verantwoordelijk en mooi vak kinderopvang is. Daardoor voelen veel mensen zich aangesproken.' De video's besteden aandacht aan ontwikkelingsgericht werken, eigen inbreng, sfeer, verantwoordelijkheid en opleidings- en scholingsmogelijkheden. Ook is er gelet op diversiteit van medewerkers.

Grote interesse zij-instromers

Servicebureau Kinderopvang werd overweldigd door het succes van de campagne. Het doel om zij-instromers te interesseren voor de keuzemarkten werd gehaald: meer dan 225 geïnteresseerden meldden zich aan en een kleine honderd namen er deel aan de keuzemarkten in april. Men kon daar meteen in gesprek met locatiedirecteuren, HR-adviseurs en pedagogisch professionals. Raaijmakers: 'Tachtig procent van de geïnteresseerden is zij-instromer. Zorg, onderwijs, administratie, ze komen overal vandaan. Een deel van hen zal in aanmerking komen voor een bbl-traject bij de opleidingen waarmee we samenwerken.’

Tip werving

Een tip voor kinderopvangorganisaties die bezig zijn met werving: ‘Let er in je boodschap op dat je echt laat zien wat een professioneel en verantwoordelijk vak kinderopvang is. Ik zie weleens campagnes met kinderen in de hoofdrol voorbijkomen. Vaak heel schattig en met humor, maar je brengt er volgens mij niet echt mee over wat je van het werken in de kinderopvang mag verwachten. En wat wij verwachten van jou als medewerker. Kinderopvang is zo’n mooi waardevol vak, die emotie, dát moet je laten zien.’

Bron: Kinderopvang Werkt