Gymles op maat effect op schoolprestaties

18 maart 2019

Is er een causale relatie tussen bewegen op school en het functioneren van kinderen op de basisschool? De uitkomst van een grootschalige studie van de Universitair Medisch Centrum Groningen, Rijksuniversiteit Groningen en Vrije Universiteit Amsterdam is niet eenduidig. Het literatuuronderzoek wijst op kleine maar significante effecten, maar deze effecten konden in een experiment met twee bewegingsinterventies niet worden bevestigd. De studie bracht de effecten van bewegingsonderwijs in kaart op onder andere cognitieve vaardigheden van kinderen, zoals aandacht en werkgeheugen, en hun schoolprestaties bij rekenen, spelling en lezen. Ook is het effect op fitheid, motorische vaardigheden, BMI en hersenfuncties onderzocht. Uit de meta-analyse (literatuuronderzoek) kwam naar voren dat een eenmalige beweegsessie een klein positief significant effect heeft op de aandacht van kinderen. Daarnaast leidt langdurige activiteit ook tot kleine significante verbeteringen van de andere onderzochte cognitieve functies en van de schoolprestaties bij de drie onderzochte vakken samengenomen.

Hoewel de resultaten van de geraadpleegde studies sterk uiteenlopen, is er een sterke aanwijzing voor positieve effecten van beweging, vooral gedurende een langere periode. Het literatuuronderzoek laat ook zien dat beweging van invloed is op de hersenstructuur en het neurofysiologisch functioneren van gezonde kinderen. Deze veranderingen kunnen samengaan met een verbetering van hun cognitief functioneren, maar op dit vlak is meer onderzoek nodig.

Bron: AVS