Nieuwe aanbestedingen doelgroepenvervoer

13 maart 2019

In de eerste twee maanden van 2019 maakten diverse gemeenten melding van het opnieuw aanbesteden van het doelgroepenvervoer. De redenen voor de nieuwe aanbestedingen lopen uiteen.

Den Haag: vervoerder Noot

Het wmo-vervoer van de gemeente Den Haag is voor de komende jaren belegd bij vervoerder Noot uit Ede. Sinds 1 juni 2015 is Connexxion de wmo-vervoerder in Den Haag, maar daaraan komt na vier jaar een einde. Connexxion nam destijds het stokje over van HTM. De opdracht voor Noot kent een vaste looptijd van twee jaar en drie maanden. Daarna kan er nog twee keer met een jaar worden verlengd, tot en met uiterlijk 31 augustus 2023.

Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem en Voorst

Voor de zes gemeenten Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem en Voorst wordt het routegebonden vervoer van PlusOV voor een periode van maximaal tien jaar gegund. De vaste contractperiode bedraagt vier jaar, maar met drie verlengingen van elk twee jaar kan het bij goed presteren om een opdracht voor een volledig decennium gaan. De aanbesteding die van start is gegaan betreft leerlingenvervoer, Jeugdwetvervoer en dagbestedingsvervoer. PlusOV draait sinds augustus 2016 met vraagafhankelijk vervoer en dat loopt sindsdien naar behoren. Met het leerlingenvervoer was er echter twee jaar op rij een slechte start. Voor de drie grootste van de negen betrokken gemeenten (Deventer, Apeldoorn en Zutphen) was dat reden om het routegebonden vervoer weg te halen bij PlusOV en dit zelf te gaan organiseren. De andere zes gaan wel door met PlusOV, maar de schaal van het vervoer verandert zodanig dat een nieuwe aanbesteding gewenst was. PlusOV wil daarbij sterke partnerschappen realiseren met de vervoerders.

Montfoort, Nieuwegein, Lopik en IJsselstein

De gemeenten Montfoort, Nieuwegein, Lopik en IJsselstein besteden hun leerlingenvervoer opnieuw aan voor een periode van tenminste drie jaar. De gemeenten willen graag met één vervoerder in zee. Het leerlingenvervoer van de vier gemeenten wordt in één perceel aanbesteed. Het contract moet gaan lopen van 1 augustus 2019 tot en met 31 juli 2022. Daarna zijn nog twee verlengingen van elk een jaar mogelijk.

Arnhem-Nijmegen

Voor de periode na 31 juli 2020 worden de contracten voor het doelgroepenvervoer in de regio Arnhem-Nijmegen opnieuw aanbesteed. In de jaren sinds de start zijn de kosten voor het vervoer opgelopen en binnen de huidige contracten is er weinig ruimte voor meer efficiëntie. Om deze en andere redenen wil opdrachtgever BVO DRAN de huidige contracten niet verlengen. De gemeenten die nu deelnemen, moeten uiterlijk 1 mei van dit jaar aangeven of zij doorgaan met AVAN en zo ja, welke vervoersstromen zij opnieuw willen laten aanbesteden. De aanbesteding moet uiterlijk op 1 juli gaan lopen. Op 31 december moeten de contracten definitief zijn gegund, zodat er een implementatieperiode van zeven maanden kan worden benut.

Beverwijk, Haarlemmermeer, Zandvoort, Heemskerk, Bloemenaal, Haarlem, Velsen en Heemstede.

Acht gemeenten in Noord-Holland zijn een aanbesteding gestart voor extra vervoercapaciteit voor de Regiorijder. Dit gebeurt onder meer omdat het vervoervolume van het routegebonden vervoer de afgelopen jaren is gegroeid. De aanbesteding wordt in de markt gezet door acht Noord-Hollandse Noord-Hollandse gemeenten via de gezamenlijke inkooporganisatie RIJK. Het gaat om Beverwijk, Haarlemmermeer, Zandvoort, Heemskerk, Bloemenaal, Haarlem, Velsen en Heemstede. Het systeem voor doelgroepenvervoer in de regio draait sinds 1 januari 2017. Sindsdien is het volume van het routegebonden vervoer groter geworden. Ook stroomt er voor vier van de acht gemeenten routevervoer in en worden twee bestaande contracten met vervoerders niet verlengd. Om die redenen is er behoefte aan extra vervoercapaciteit. De contracten moeten op 1 augustus van dit jaar ingaan voor twee jaar en vijf maanden. Daarna zijn nog twee verlengingen van een jaar mogelijk.

Bron:taxipro.nl