Schooltijden basisonderwijs blijven veranderen.

05 februari 2019

DUO Onderwijsonderzoek te Utrecht vroeg 400 leerkrachten welk schooltijdenmodel hun school in het vorige schooljaar 2017-2018 hanteerde. DUO acht dit aantal leerkrachten representatief.

Ook in het schooljaar (2017-2018) hanteert de meeste basisscholen (41%) het traditionele schooltijdenmodel. Het percentage basisscholen dat het traditionele model hanteert is jaarlijks aanmerkelijk gedaald: van 77% in schooljaar 2011-2012 naar 41% in het huidige schooljaar 2017-2018.

Inmiddels hanteert 33% van de basisscholen het continurooster: vier dagen les met een korte middagpauze op school, woensdagmiddag vrij, vaak de onderbouw ook op vrijdagmiddag vrij, eindtijd vaak om 14:45 uur.

14% van de scholen hanteert nu het vijf-gelijke-dagen-model: vijf identieke schooltijden, geen vrije middagen, korte middagpauze op school, eindtijd vaak om 14:00 of 14:30 uur. De vrije woensdagmiddag is hier gesneuveld.

Het continurooster en het vijf-gelijke-dagenmodel zijn de meest voorkomend ‘nieuwe’ schooltijdmodellen.

Scholen die zijn overgestapt op het vijf-gelijke-dagenmodel (14% van het totaal aantal scholen), zijn met name vanaf schooljaar 2015-2016 op dit model overgestapt. De laatste jaren wordt relatief vaak voor het vijf-gelijke-dagenmodel gekozen en relatief minder vaak voor het continurooster.

De belangrijkste redenen, uitgesplitst naar het schooltijdenmodel waarop is overgestapt, zijn voor:

Het continurooster:

Gebaseerd op resultaten enquête onder ouders (vraag vanuit de ouders)/leerkrachten. - Onderlinge afstemming van de scholen. - Is beter voor het functioneren van de leerlingen (bijv. concentratie, minder onderbrekingen, etc.). - Moeite om voldoende bekwame mensen te vinden voor overblijf/toezicht. - Tijdens middagpauze ontstonden veel conflicten tussen de leerlingen die eerst moesten worden opgelost voordat het middagprogramma kon beginnen. - Biedt de leerkrachten meer tijd voor overleg en voorbereiding na school/vermindering werkdruk.

Het vijf-gelijke-dagenmodel:

Continuïteit van de lesdag/voordelig voor de leerlingen (alle dagen gelijke structuur, korte pauzes, beter voor concentratie, etc.). - Moeite om voldoende bekwame mensen te vinden voor overblijf/toezicht. - Op aandringen/verplichten van het bestuur/directie. - Vermindering van de werkdruk voor de leerkrachten. - Vraag/wens van de ouders.

Bron: Rapportage Schooltijden in het basisonderwijs Utrecht, DUO Onderwijsonderzoek & Advies; auteurs drs. Liesbeth van der Woud drs. Vincent van Grinsven; https://www.duo-onderwijsonderzoek.nl/wp-content/uploads/2015/06/Rapportage-Schooltijden-in-het-basisonderwijs-22-januari-2018.pdf