Het leerlingenvervoer in Nederland staat onder druk door een combinatie van personeelstekorten en complexe aanbestedingssystemen. De voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), Fred Teeven, wijst op de gevolgen van deze problemen, die niet alleen de vervoerders maar ook ouders en scholen treffen.
Een van de grootste obstakels voor een goed werkend leerlingenvervoer is het tekort aan gekwalificeerd personeel. Teeven legt uit dat dit personeelstekort de flexibiliteit van vervoerders beperkt, waardoor ze minder goed kunnen inspelen op de specifieke behoeften van leerlingen, zoals die met een beperking. Dit leidt tot langere routes, langere wachttijden en een verhoogde werkdruk voor chauffeurs, wat de kwaliteit van het vervoer negatief beïnvloedt.
Complexe aanbestedingen zorgen voor onzekerheid
Daarnaast wijst Teeven op het ingewikkelde aanbestedingssysteem, dat gemeenten dwingt om vervoersopdrachten openbaar aan te besteden. Dit proces komt vaak ten koste van lokale, kleinere vervoerders die juist goed bekend zijn met de regio en de behoeften van de leerlingen. In plaats van betrouwbare kleine bedrijven worden grotere, minder betrokken vervoerders aangetrokken. Dit zorgt voor onzekerheid voor ouders en leerlingen en kan de continuïteit en kwaliteit van het vervoer in gevaar brengen.
Oplossingen voor verbetering
Volgens Teeven kunnen gerichte maatregelen door de staatssecretaris helpen om de situatie te verbeteren. Een belangrijke stap is het aanpassen van de aanbestedingspraktijken. Gemeenten zouden minder gericht moeten zijn op de laagste prijs en in plaats daarvan moeten streven naar eerlijke prijzen voor de vervoerders. Dit zou hen in staat stellen om betere service te leveren en personeel aan te trekken en te behouden.
Vervoer en zorg: combinatie biedt oplossing
Teeven stelt ook voor om leerlingenvervoer te combineren met andere vormen van zorgvervoer, zoals vervoer onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Door deze werkzaamheden samen te voegen, kunnen chauffeurs een stabieler inkomen krijgen en wordt het beroep aantrekkelijker, wat kan helpen bij het verhelpen van het personeelstekort.
Warme overdracht: aandacht voor kinderen
Een ander belangrijk punt is de zogenaamde ‘warme overdracht’ van kinderen. Dit houdt in dat er meer aandacht moet zijn voor de begeleiding van kinderen vanaf het moment dat ze opgehaald worden tot het moment dat ze op school aankomen. Het gaat om een rustige en zorgvuldige rit, waarbij de specifieke behoeften van kinderen centraal staan. Dit is vooral belangrijk voor kinderen met een beperking, zoals autisme, die speciale aandacht vereisen.
Conclusie
De problemen in het leerlingenvervoer zijn complex en vereisen dringende aandacht. Zowel het personeelstekort als de manier waarop aanbestedingen plaatsvinden, moeten heroverwogen worden. Door meer aandacht te geven aan eerlijke prijzen, betere arbeidsomstandigheden en de zorgvuldige begeleiding van leerlingen, kan het systeem worden verbeterd en kunnen de problemen worden opgelost.
Bron: Pitane Blue