Om de huidige problemen in het doelgroepenvervoer snel aan te pakken, wordt er binnenkort een nieuwe aanbestedingsstrategie geïntroduceerd. Staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) heeft dit gemeld in een brief aan de Tweede Kamer. Centraal staan een minimale set van kwaliteitseisen, uniform gebruik van taal en kennisdeling over aanbestedingsmethoden.
Van Ooijen benadrukt dat effectief doelgroepenvervoer begint bij een zorgvuldige aanbesteding. Het beoordelen van offertes op zowel prijs als kwaliteit is cruciaal voor succes.
Handboek aanbesteden
Het Handboek Aanbesteden ondersteunt gemeenten bij het integreren van aspecten die essentieel zijn voor goed contractbeheer. Voor het leerlingenvervoer wordt bijvoorbeeld aangegeven hoe gemeenten reistijd en chauffeurslimieten kunnen specificeren. Quasi-inbesteden biedt een mogelijkheid waarbij een opdracht wordt gegund aan een sterk verbonden organisatie binnen de eigen regio, zoals eerder gebeurde in de regio Gooi- en Vechtstreek.
Schotten doorbreken
Naast verbeterde aanbestedingen pleit Van Ooijen voor het doorbreken van schotten op beleidsmatig, contractueel en financieel niveau. Hierdoor kunnen vervoerders efficiënt verschillende doelgroepen vervoeren combineren. Het kabinet wil enkele wijzigingen doorvoeren die het aanvragen en afleggen van taxi-examens vereenvoudigen. Dit is een stap richting het aantrekkelijker maken van het beroep van chauffeur.
Toekomstvisie
Diverse initiatieven zoals een landelijk tevredenheidsonderzoek en dataverzameling over doelgroepenvervoer worden besproken om verbeteringen in het doelgroepenvervoer te bevorderen. Dit nieuwe plan beoogt om gezamenlijk de kwaliteit van het doelgroepenvervoer aanzienlijk te verbeteren.
Bron: Mobiliteit.nl