De gemeente Den Haag voert vanaf dit schooljaar veranderingen door in de aanvraagprocedure voor leerlingenvervoer. Deze aanpassingen zijn ingevoerd na kritiek van de jeugdombudsman, Yvette Nass, die in haar jaarverslag aangaf dat de communicatie van de gemeente richting ouders te wensen overliet.
Volgens de jeugdombudsman was het probleem dat ouders vaak pas na een afwijzing van hun aanvraag contact kregen met de gemeente, wat regelmatig tot stress en conflicten leidde. Om dit te verbeteren, heeft de gemeente nu op het aanvraagformulier een nieuwe vraag toegevoegd waarin ouders kunnen aangeven of ze telefonisch contact willen. Als ouders hierop ja antwoorden, neemt de gemeente contact met hen op om de aanvraag toe te lichten. Daarnaast zal de gemeente ouders ook vooraf bellen als er een voorgenomen besluit is om de aanvraag af te wijzen.
Naast de aanvraagprocedure was er vorig jaar ook kritiek op de uitvoering van het leerlingenvervoer zelf. Zo kwamen busjes soms niet opdagen, waren ze te laat, of werden kinderen op verkeerde locaties afgezet. De gemeente geeft aan dat er inmiddels verbeteringen zijn doorgevoerd, zoals een betere stiptheid en een vermindering van het aantal klachten. Daarnaast vinden er maandelijks gesprekken plaats op directieniveau om de kwaliteit van het leerlingenvervoer te blijven waarborgen.
Bron: Mobiliteit