Inspectie versterkt toezicht met stimulerende interventies

03 september 2024

De Inspectie van het Onderwijs zet zich in om het toezicht op scholen te versterken door middel van stimulerende interventies. Denk aan nabelcontact na inspectiebezoeken, meer kennisdeling en een grotere betrokkenheid van docenten en leraren. Deze aanpak wordt uiteengezet in de Kamerbrief ‘Stimuleren van kwaliteitsverbetering’ van staatssecretaris Mariëlle Paul.

De PO-Raad heeft positief gereageerd op de inspanningen van de inspectie om het toezicht op een meer stimulerende manier vorm te geven.

Afschaffing ‘Goed’ en ‘Excellent’
De uitbreiding van stimulerende interventies is een reactie op een motie uit het voorjaar van 2023, waarin werd besloten om de predicaten ‘Goed’ en ‘Excellent’ af te schaffen. Deze beoordelingen zouden bijdragen aan kansenongelijkheid binnen het onderwijs. In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft Regioplan onderzocht hoe scholen vanuit het toezicht kunnen worden gestimuleerd om te werken aan kwaliteitsverbetering.

Focus op het goede gesprek
De PO-Raad benadrukt dat er meer nodig is dan enkel het voldoen aan het wettelijk minimum om tot verbetering te komen. Het gaat hierbij om de eigen ambities van scholen en aandacht voor de brede opdracht van het onderwijs. Door stimulerend toezicht te houden, ontstaat er meer ruimte voor het goede gesprek en de specifieke context van elke school. Uit een evaluatieonderzoek van Regioplan blijkt dat scholen en besturen het stimulerend vinden om na te denken over hun eigen ambities en visie.

Gedifferentieerd oordelen en nieuwe onderzoekskader
Daarnaast onderzoekt de inspectie hoe ze, als onderdeel van het nieuwe onderzoekskader dat in 2027 wordt geïntroduceerd, tot een meer gedifferentieerd kwaliteitsbeeld per schoolorganisatie kan komen. De PO-Raad waardeert dit en wil graag betrokken worden bij de verdere verkenning en inrichting van dit nieuwe kader.

Belang van evaluatie
De inspectie monitort en evalueert continu de effectiviteit van de nieuwe interventies en past deze waar nodig aan. De PO-Raad hecht veel waarde aan deze evaluaties, omdat ze van belang zijn om te bepalen of de stimulerende aanpak in de praktijk effectief is. Tot slot meldt staatssecretaris Paul dat het eindoordeel ‘Goed’ voorlopig niet wordt toegevoegd aan de beoordelingen van scholen, omdat eerst de impact van de nieuwe interventies moet worden afgewacht. Voor schoolbesturen blijft het echter mogelijk om de waardering ‘Goed’ te ontvangen.

De volledige Kamerbrief en de bijbehorende stukken zijn te downloaden via de website van de Tweede Kamer.

Bron: PO-raad