Henk van Gelderen, directeur van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM), benadrukt dat gemeenten eerder moeten kijken naar de indicatiestelling voor leerlingenvervoer. Door dit vroegtijdig te doen, kunnen routes beter worden gepland. Op verschillende plaatsen in Nederland verloopt het leerlingenvervoer niet naar wens, met kinderen die te laat of zelfs helemaal niet worden opgehaald. Sommige partijen wijten dit aan de manier waarop het leerlingenvervoer momenteel wordt aanbesteed.
Van Gelderen legt uit dat hoewel de aanbestedingsmethode in combinatie met de aard van de branche (veel bedrijven en intense concurrentie) leidt tot scherpe inschrijvingen, het huidige tekort aan chauffeurs de belangrijkste oorzaak is van de problemen. Hij benadrukt dat dit probleem nog wel even zal aanhouden. Hoewel bedrijven hard werken aan het aantrekken van nieuwe chauffeurs, blijft er een structureel tekort. Dit legt veel druk op het bestaande personeel, wat leidt tot hoger ziekteverzuim en het probleem alleen maar vergroot.
Om deze druk te verminderen, stelt Van Gelderen voor om kritisch te kijken naar de indicatie voor solovervoer, dat momenteel veel capaciteit inneemt. Hij suggereert bijvoorbeeld om dergelijke ritten na te rijden.
Strenger en eerder kijken naar indicatiestelling
Van Gelderen benadrukt dat gemeenten strenger en vooral eerder moeten kijken naar de indicatiestelling. Vlak voor aanvang van het vervoer vinden namelijk vaak mutaties en veranderingen plaats, met name vanwege de zomervakantie, wanneer bijna niemand bereikbaar is. Hierdoor worden routes vaak te laat samengesteld.
Hij roept gemeenten op om volgend jaar al in februari samen met de vervoerders na te denken over de inrichting van het leerlingenvervoer en hoe ze eerder gegevens kunnen verkrijgen, zodat routes op tijd gepland kunnen worden. Dit kan veel problemen voorkomen.
Bron: Taxipro