Onderzoek ‘Effecten van kinderopvang’ over pedagogische kwaliteit afgerond

11 november 2021

Het ministerie van SZW meldt dat er veel onderzoeken worden gedaan naar de pedagogische kwaliteit van professionals in de kinderopvang. Onlangs zijn ook de effecten van het kinderdagverblijf en de gastouderopvang op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen onderzocht.

Het onderzoek ‘Effecten van kinderopvang: profiteren kinderen in verschillende mate?’ kwam tot stand in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en dankzij een subsidie van ZonMw. Twee vragen stonden centraal: maakt het voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind uit of hij of zij naar een kinderdagverblijf of een gastouder gaat? En zijn ‘kwetsbare, verlegen’ kinderen gevoeliger voor hun omgeving dan ‘veerkrachtige, robuuste’ kinderen?

Onderzoekers volgden kinderen drie jaar lang
Het effect van kinderopvang op de ontwikkeling van kinderen, wordt in veel onderzoeken niet gemeten. Dat de onderzoekers nu gedurende drie jaar de ontwikkeling van kinderen in een kinderdagverblijf en bij een gastouder konden volgen, is dus best bijzonder. Bij deze bezoeken observeerde de onderzoeker de professionals en kinderen tijdens vrij spel, lunch en overgangssituaties en legde dit vast met een camera. Zo werd er gekeken of de professional de ontwikkeling van de kinderen stimuleerde. Ook vulden de professionals en de ouders vragenlijsten in over de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van het kind.

Lees het hele interview en de resultaten van het onderzoeksproject via deze link.

Bron: Nationale Onderwijsgids + ZonMw