Patiënten hebben behoefte aan duidelijke normen voor zittend ziekenvervoer

14 januari 2021

De leden meerdere patiëntenorganisaties willen duidelijkheid over de normen van zittend ziekenvervoer. De organisaties hebben vervoerders en zorgverzekeraars een concept voor een normenkader aangeboden. Er moeten dit jaar concrete afspraken gemaakt worden met vervoerders en zorgverzekeraars.

Uit onderzoek van de belangenverenigingen blijkt dat er behoefte is aan een omschrijving van de normen van het zittend ziekenvervoer per taxi. De Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten-organisaties (NFK) startte het onderzoek in opdracht van de Nederlandse Zorgautoriteit. In 2019 kwamen daar signalen binnen dat het binnen het zittend ziekenvervoer niet helemaal in orde was.

Problemen met rit delen
Hoewel driekwart van de ondervraagden het zittend zorgvervoer per taxi een voldoende of hoger geeft, worden er ook problemen genoemd. Met name bij het delen van taxi’s. Vaak kan dat niet anders (in verband met de kosten), maar de ritten worden voor de passagiers wel langer. In het normenkader van de patiëntenorganisaties is dit punt dan ook vastgelegd.

Punten in normenkader
Verder komen in het normenkader aan bod de informatievoorziening vanuit vervoerder en zorgverzekeraar; bereikbaarheid van het afsprakenbureau van de vervoerder; gecombineerd vervoer; aanrijtijden en omrijden; ophalen op thuisadres; afleveren bij de zorginstelling; vervoer terug naar huis; waarschuwingstelefoontje bij vertraging; deskundigheid van en bejegening door de chauffeur; klachtenprocedures en een verbetercyclus

Bron: Taxipro