Volgens de onlangs gepubliceerde Monitor Doelgroepenvervoer is 32% van de voertuigen die ingezet worden voor doelgroepenvervoer momenteel zero-emissie. Dit percentage markeert een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2023, toen het aandeel uitstootvrije voertuigen nog op 18% lag. Deze gegevens zijn verzameld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
De groei van het aantal uitstootvrije voertuigen varieert per voertuigtype. In de categorie personenauto’s is het aandeel zero-emissie voertuigen gestegen met 24 procentpunt naar 57%. Personenbussen volgen met een stijging van 23 procentpunt naar 37%. De rolstoelbus blijft iets achter, maar heeft een kleine toename van 4 procentpunt gerealiseerd, waardoor het huidige percentage zero-emissie rolstoelbussen nu op 7% staat.
De Monitor Doelgroepenvervoer wijst op het feit dat er, vanwege het hogere aantal personenbussen in vergelijking met personenauto’s, in totaal iets meer zero-emissie personenbussen zijn dan personenauto’s in het doelgroepenvervoer. Het rapport concludeert: ‘Het is een positieve ontwikkeling dat de personenbus, net als de personenauto, een vergelijkbare percentuele groei laat zien.’
Reactie van het ministerie
Tijdens het congres Duurzaam Aanbesteden Doelgroepenvervoer, georganiseerd door de Vereniging Doelgroepenvervoer Nederland (VDVN), het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) en het ministerie van IenW, toonde een vertegenwoordiger van het ministerie zijn waardering. ‘Ik ben ervan onder de indruk,’ aldus de afgevaardigde. ‘Als ministerie willen we graag met jullie in gesprek over hoe we jullie kunnen helpen. Blijf vooral zo doorgaan.’
Toekomstige uitdagingen voor rolstoelbussen
De onderzoekers verwachten dat het aandeel zero-emissie personenauto’s en bussen het komende jaar zal blijven stijgen. Echter, de rolstoelbus staat voor aanhoudende uitdagingen. De maximumgewichtlimiet voor voertuigen die bestuurd mogen worden met rijbewijs B is vastgesteld op 3.500 kg. Dit limiet maakt het moeilijk om rolstoelinrichtingen in te bouwen, aangezien dit extra gewicht met zich meebrengt en daardoor minder ruimte biedt voor batterijen.
De onderzoekers benadrukken: ‘Hierdoor neemt het rijbereik af en kunnen minder passagiers worden meegenomen.’ Dit leidt tot de conclusie dat het voor opdrachtgevers moeilijk is om zero-emissie rolstoelbussen in hun aanbestedingen op te nemen, zolang er geen goed alternatief beschikbaar is op de markt.
Bron: Mobiliteit