Keuzevrijheid wmo-passagiers pakt in Heerenveen prima uit

12 maart 2020

Mensen met een wmo-indicatie zelf laten kiezen op welk van de beschikbare taxibedrijven ze een beroep doen. In Heerenveen doen ze het op die manier én het werkt. Maar dat het voor deze gemeente goed uitpakt, wil nog niet zeggen dat de werkwijze in elke gemeente een succes is.

In Heereveen is het bieden van keuzevrijheid aan gebruikers van wmo-voorzieningen vrij gangbaar. In 2017 waren alle vervoerders die voldeden aan de gestelde eisen, welkom zich in te schrijven. Dankzij een vastgesteld, kostendekkend tarief was er geen ruimte voor ongezonde concurrentie. Wel was er een gezonde prikkel om kwaliteit te leveren, dat bepaalt immers de keuze van de gebruiker voor een bepaalde vervoerder. Bovendien had op deze manier ook de lokale en vaak wat kleinere vervoerder een kans om mee te doen. Een win-win situatie dus voor zowel inwoners (keuzevrijheid) en vervoerders (reële) tarieven die zorgen voor een gepaste manier van concurrentie).

Voorkeur lokale vervoerders

De werkwijze sloeg aan. De vooraf geformuleerde doelen werden bereikt en er was geen aanleiding om veranderingen in het systeem door te voeren. Al in het beginjaar bleken de ruim duizend inwoners van Heerenveen met een wmo-indicatie een voorkeur te hebben voor de lokale vervoerders. De grotere spelers van buitenaf hadden hooguit enkele klanten. Dat was begin dit jaar nog steeds zo. Gebruikers blijken over het algemeen tevreden over de kwaliteit.

Andere gemeenten

Veel gemeenten hebben inmiddels contact opgenomen om te kijken hoe Heerenveen het wmo-vervoer organiseert. Maar: in andere gemeenten hoeft deze werkwijze niet per se te werken. Zo moet er goed worden nagedacht over de kosten. Daarvoor is het van belang inzicht te krijgen in de combinatiegraad van ritten. Wanneer deze erg hoog ligt, dan gaat die door deze manier van werken waarschijnlijk omlaag en dat is een risico als het gaat om de uitgaven van een gemeente. Het risico moet wel beheersbaar blijven.

Bron: Taxipro