5 maatschappelijke thema’s in het jaarverslag 2019 en 2020

05 december 2019

Besturen in het primair onderwijs moeten zich in het bestuursverslag 2019 en 2020 verantwoorden over vijf maatschappelijke thema’s, te weten: strategisch personeelsbeleid, passend onderwijs, allocatie van middelen naar schoolniveau, werkdruk, onderwijsachterstanden. De minister van OCW vraagt daarbij specifiek naar de doelen waarvoor de middelen zijn ingezet en de behaalde resultaten.

Jaarlijks vóór 1 juli moeten besturen in het primair onderwijs hun jaarverslag inleveren bij OCW/DUO. De wijze waarop dat dient te gebeuren, staat beschreven in de Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving voor onderwijsinstellingen (RJ660). In de regeling jaarverslaggeving onderwijs, artikel 4 afwijking en aanvulling richtlijn, lid 6 staat dat de minister van OCW jaarlijks een overzicht publiceert ‘van de voor het betreffende verslagjaar relevante politieke of maatschappelijke thema’s, waarover het bevoegd gezag in het bestuursverslag rapporteert met betrekking tot de wijze waarop middelen zijn ingezet en de resultaten die daarmee zijn behaald.’

De genoemde thema’s voor het jaarverslag 2019 moeten beschreven worden in het bestuursverslag. Voor 2020 geldt mogelijk ook nog een cijfermatige toelichting in XBRL. Hieronder volgt de beschrijving van de wijze van verantwoording per thema in het bestuursverslag.

Verantwoording strategisch personeelsbeleid

  • Toelichten hoe het personeelsbeleid is afgestemd op de onderwijskundige visie en de

  • opgaven waar de scholen voor staan.

  • Toelichten hoe het personeelsbeleid wordt geïmplementeerd, gemonitord en geëvalueerd.

  • Toelichten hoe het bestuur de dialoog over het strategisch personeelsbeleid met leraren en schoolleiders heeft ingericht.

Verantwoording passend onderwijs

  • Toelichten van de doelen in het kader van passend onderwijs waarvoor:

    • Middelen uit de lumpsum zijn uitgegeven.

    • Middelen vanuit het samenwerkingsverband passend onderwijs zijn uitgegeven.

  • Toelichten hoe u, in samenwerking met uw stakeholders, tot die doelen gekomen bent.

Verantwoording allocatie van middelen

  • Welke uitgangspunten zijn gehanteerd voor het verdelen van de middelen over de scholen?

  • Hoe zag de besluitvorming over de allocatie van middelen er uit?

  • Welke middelen zijn aan de scholen verstrekt en welke bovenschools?

  • Wat zijn de kosten van het bestuurlijk apparaat?

Verantwoording werkdruk

Verantwoording in het bestuursverslag:

  • Welk proces is gevolgd om te komen tot een beslissing over de besteding van de werkdrukmiddelen?

  • Waar zijn de werkdrukmiddelen voor ingezet?

  • Zijn er ook niet-financiële maatregelen genomen om werkdruk te verminderen? En zo ja, welke maatregelen zijn dit?

Verantwoording in XBRL ONDERWIJSPORTAAL:

  • Is het gesprek gevoerd met het team over de besteding van de werkdrukmiddelen? (ja/nee)

  • Heeft de P-MR ingestemd met het voorstel voor de besteding van de werkdrukmiddelen? (ja/nee)

  • Waar zijn de werkdrukmiddelen voor ingezet? (totaalbedrag onderverdelen in categorieën personeel/materieel/professionalisering/overig)

Verantwoording onderwijsachterstanden

Hoe worden de onderwijsachterstandenmiddelen verdeeld over de scholen?

  • Worden in de toedeling van de extra middelen andere keuzes gemaakt en zo ja, waarom?

  • Hoe heeft de besluitvorming over deze verdeling van de middelen plaatsgevonden binnen uw schoolbestuur?

  • Wat zijn de belangrijkste maatregelen die gefinancierd worden met de extra middelen voor onderwijsachterstanden en waarom is specifiek voor deze inzet gekozen?