Kinderopvangbranche: erken en gebruik kwaliteiten kinderopvang

12 november 2019

Branchepartijen BK, BMK en BOinK pleiten in een manifest voor het maatschappijbreed inzetten van de expertise van de kinderopvang. 'Het wordt tijd dat we in Nederland erkennen dat kinderopvang geen oppasdienst is. In de kinderopvang werken professionals met gespecialiseerde kennis die kinderen opvoeden en stimuleren in hun ontwikkeling,' schrijven de branchepartijen. Zij noemen drie cruciale pijlers binnen de expertise van de kinderopvang en willen dat deze steviger verankerd worden.

'Als sector zijn we eraan toe ons opnieuw te positioneren. Het is inmiddels 14 jaar geleden dat de Wet Kinderopvang werd geïntroduceerd, een tijd waarin kinderopvang voornamelijk werd gezien als een arbeidsmarktinstrument. Nu, bijna 15 jaar later, weten we dat kinderopvang meer is dan een oplossing voor werkende ouders, meer dan gescheiden werelden voor kinderen mét en kinderen zonder een achterstand en gelukkig wint dit denken steeds meer terrein,' aldus De Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang.

Drie pijlers

Volgens de branchepartijen bestaat de unieke expertise van de kinderopvang uit drie pijlers: de rol van kinderopvang bij de ontwikkeling van het jonge kind (0-6-jaar), de rol van kinderopvang bij de brede talentontwikkeling van het oudere kind (6-12 jaar) en ondersteuning van en dienstverlening aan ouders. De brancheorganisaties vinden dat de duurzame inzet en uitvoering van deze expertise onder druk staat en steviger verankerd moet worden in het aanbod aan kinderen. In het manifest worden deze drie pijlers toegelicht.

Borging pijlers ter discussie

De branchepartijen stellen dat de borging van de drie pijlers waarop de specifieke expertise van de kinderopvang berust door politieke keuzes en ontwikkelingen ter discussie komt te staan. 'Er is dan wel stevig ingezet op samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang vanuit gelijkwaardigheid van beide partijen en beider expertises, in de dagelijkse praktijk is deze gelijkwaardigheid niet vanzelfsprekend.' BMK, BK en BOinK willen dat zowel kinderopvang als onderwijs elkaars expertise expliciet erkennen en steviger verankeren in het aanbod aan kinderen.

Problemen aanpakken

Twee grote problemen die aangepakt moeten worden zijn volgens de branchepartijen ten eerste toenemende laaggeletterdheid, waardoor grote groepen volwassenen in de maatschappij buiten spel komen te staan. En ten tweede de groeiende kloof tussen kinderen als gevolg van grote verschillen in sociaal economische status van ouders. Door te zorgen voor een integraal en inclusief aanbod aan ieder kind, zou de kinderopvang (samen met het primair onderwijs) een belangrijke bijdrage kunnen leveren bij het oplossen van deze problemen. 'Hiervoor moet de unieke expertise van kinderopvang meer ingezet worden, in iedere vorm van samenwerking tussen onderwijs en opvang. Ook is er een breed maatschappelijk debat nodig over een duurzame verankering van de drie pijlers van kinderopvang als waardevol en onmisbaar voor de bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen, de economie en de samenleving als geheel.’

Bron: Boink + Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang (BMK)