Doelgroepenvervoer inbesteden in plaats van aanbesteden

12 november 2019

Acht gemeenten in de Gooi- en Vechtstreek willen hun doelgroepenvervoer gaan inbesteden in plaats van aanbesteden. De Brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is niet enthousiast.

Bij dit opnieuw kijken naar de markt voor doelgroepenvervoer, concludeerden de betreffende gemeenten in de Regio Gooi- en Vechtstreek dat opnieuw aanbesteden geen goed idee was. “Aanbesteden is een systeem dat vervoerders onder druk zet, met geregeld faillissementen tot gevolg. Voor de continuïteit van de dienstverlening is het niet goed als er steeds minder aanbieders overblijven," stelt Marco van der Spek-Stikkelorum, inkoopstrateeg en contractmanager bij de Regio Gooi- en Vechtstreek.

Gesteund door een haalbaarheidsstudie met positieve uitkomsten, verwachten de gemeenten met het zelf organiseren van het vervoer de kwaliteit van het vervoer voor de gebruikers te verbeteren. Ook zouden de risico's tussen opdrachtgever en vervoerders hierdoor beter verdeeld worden. Tot slot verwachten ze hiermee de nadelige effecten van aanbestedingen te ontlopen.

Reactie KNV

Volgens de KNV is de keuze voor een eigen vervoersysteem gebaseerd op een 'veel te optimistisch haalbaarheidsonderzoek'. “Het opzetten van een gemeentelijke vervoersorganisatie is geen verstandige reactie op aanbestedingsprocedures die niet naar de zin van uw gemeenten zijn verlopen”, aldus Hubert Andela namens KNV. De brancheorganisatie mist vaak een objectieve onderbouwing in het rapport.

"Zo is er geen reden om aan te nemen dat schooltijden en openingstijden van dagopvang en dergelijke op elkaar afstemmen makkelijker zal gaan als de vervoerder een ambtelijke organisatie is.” Daardoor wordt het volgens KNV ook niet vanzelfsprekend makkelijker om verschillende soorten ritten te combineren. Ook denkt de organisatie dat de kosten stijgen als gemeenten zelf verantwoordelijk zijn.

Politieke besluitvorming

Het traject van inbesteden moet leiden tot het opzetten van een gemeentelijke vervoersorganisatie die op 1 januari 2021 van start kan gaan. Dat is nog wel afhankelijk van nader onderzoek en politieke besluitvorming.

Bron: Taxipro