De Staat van het (Voortgezet) speciaal onderwijs 2019

16 april 2019

Na daling stijgt deelname aan het speciaal onderwijs sinds kort weer. Op een aantal vso-scholen is dit ook het geval. Het totaal aantal leerlingen in het vso daalt nog licht.

De basiskwaliteit is volgens de inspectie bij de meeste scholen voldoende. Alle onderzochte scholen bleken een goede kwaliteitscultuur te kennen. In het onderwijsaanbod in het uitstroomprofiel dagbesteding laten scholen veel goede voorbeelden zien van verbetering en verbreding van hun onderwijsaanbod voor taal, communicatie en de ontwikkeling van competenties en vaardigheden. De meeste scholen hebben leerlijnen ontwikkeld voor een doorgaande lijn en een doelgerichte ontwikkeling.

Niet in alle gevallen zien schoolbesturen erop toe dat scholen aan de wet voldoen zoals op de VOG en op schooldocumenten (stage, schoolgidsen en verzuimregistratie). Bij zeven in 2017/2018 bezochte schoolbesturen was de kwaliteitszorg onvoldoende zoals het zicht op de kwaliteit van het onderwijsproces en de onderwijsresultaten. De sturing op kwaliteitsverbetering is dan beperkt.

Veel besturen ervaren de druk van veranderingen door passend onderwijs, decentralisatie van de jeugdzorg en de invoering van de wet kwaliteit (v)so.

Bron: Inspectie van het Onderwijs, april 2019; www.destaatvanhetonderwijs.nl