Leerlingen beoordelen op burgerschap

11 april 2019

Remmert Daas richt zich in zijn promotieonderzoek op het beoordelen van burgerschapscompetenties. Hij geeft een overzicht van verschillende manieren om dit te doen.

Burgerschapscompetenties bestrijken een breed palet aan thema’s, zoals het kennis hebben van democratische besluitvorming of houdingen ten aanzien van sociale verschillen. Beoordelingsinstrumenten richten zich daarom in de meeste gevallen op een reeks van aspecten. Bovendien kunnen burgerschapscompetenties op verschillende manieren beoordeeld worden, en voor verschillende doeleinden. Daas testte en evalueerde een nieuw ontwikkelde set rubrics om burgerschapscompenties te beoordelen.

Scholen dragen niet alleen bij aan de kennis over burgerschap, maar ook aan de houdingen van leerlingen rond democratie, waarden, diversiteit en allerlei maatschappelijke thema’s. Remmert Daas ontwikkelde een instrument waarmee ook de houdingen van leerlingen beoordeeld kunnen worden, aan de hand van ‘rubrics’: korte beschrijvingen van wat leerlingen rond burgerschap weten, vinden en kunnen.

Rubrics geven ruimte voor eigen inbreng van leerlingen. Dat geeft ook docenten aanknopingspunten voor de inrichting van het leerproces. Het onderzoek laat zien dat rubrics vooral geschikt zijn om leerlingen hun eigen burgerschapshoudingen te laten beoordelen.

Bronnen: https://www.uva.nl/content/evenementen/promoties/2019/04/beoordeling-van-burgerschapscompetenties.html en : R.J.M. Daas: Assessment of Citizenship Competences, Amsterdam, 3 april 2019: