Landelijk Pedagogenplatform Kindercentra stopt

13 maart 2019

Het Landelijk Pedagogenplatform Kindercentra (LPK) stopt per 1 mei 2019. Het doel van het platform is bereikt: pedagogiek heeft een vaste plek op de agenda binnen de kinderopvang. Met de wettelijke verplichting van de pedagogisch coach is het pedagogisch beleid ‘erkend en verankerd’.

Vanaf 2003 heeft het platform zich ingezet om pedagogische kwaliteit in de kinderopvang te positioneren. Zo werkte het LPK mee aan het ontwikkelen en uiteenzetten van het Pedagogisch kader kindercentra 0-4 (2009) dat nog steeds van belang is voor kindercentra.

Van ontwikkelen naar bundelen

In de afgelopen jaren richtte het LPK zich van het ontwikkelen van materialen meer naar het bundelen van relevante informatie voor de kinderopvang. Resultaat was Bouwstenen voor een pedagogische kwaliteitskader kinderopvang (vernieuwde versie in 2017) en position paper Stabiliteit versus flexibiliteit in de kinderopvang.

Veranderingen

Sinds de start van het LPK is de kinderopvangbranche 'ingrijpend veranderd', meldt het platform. Er is sprake van nieuwe werkwijzen, organisatievormen, functie- en taaktoebedeling en wet- en regelgeving die hebben geleid tot nieuwe behoeften van de sector. De pedagogiek staat voorgoed op de agenda.

Aandachtspunten

Wel is volgens het LPK aandacht nodig voor verbinding tussen wetenschap, politiek en praktijk; samenhang aanbrengen; vanuit een heldere visie samenwerken (functie Structuur) bewaren en bewaken van de rijkdom aan kennis die is verworven; inzet van effectieve strategieën en materialen om de werkvloer te steunen en te versterken; (functie Archief) evaluatie en verkenningen van het gevoerde of voorgenomen (politieke) beleid over kwaliteit en functie van de kinderopvang (functie Planbureau).

Bron:kinderopvangtotaal.nl