Hoe je inzichten uit de cognitieve psychologie in de praktijk benut

21 januari 2019

Paul A. Kirschner van het Welten-instituut heeft in samenspraak met zijn netwerk de belangrijkste inzichten uit de cognitieve psychologie die relevant zijn voor het onderwijs verzameld. Luce Claessens en Steven Raaijmakers (beiden werkzaam aan de UU), hebben samen met hem, deze inzichten in heldere taal beschreven. Leraren uit het hele land brachten voorbeelden aan en vertellen hoe zij op hun school de theorie in de praktijk brengen. U kunt desgewenst uw leraren en directeuren adviseren het boek te lezen. Het boek spreekt leraren direct aan. Het bevat 5 delen:

Deel 1 Onze hersenen en het leren

Deel 2 Wat leerlingen doet leren

Deel 3 Hoe de sociale (leer)omgeving het leren beïnvloedt

Deel 4 Welke leeractiviteiten leren ondersteunen

Deel 5 Hoe de leerkracht leren kan ondersteunen

Elk deel bevat een onderdeel ‘In de praktijk’.

De PO-raad, Didactief, een pabo en tien onderwijsstichtingen financierden het proces en de publicatie van dit unieke boek. Tijdens de ResearchEd conferentie op 12 januari 2019 werd bekendgemaakt dat het, dankzij deze financiers, mogelijk is gemaakt om het boek als gratis download aan te bieden.

Bronnen: Op de schouders van reuzen; inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten Auteurs: Paul A. Kirschner, Luce Claessens, Steven Raaijmakers, december 2018. Downloaden op de website http://www.opdeschoudersvanreuzen.nl. Open universiteit, 14 januari 2019 https://www.ou.nl/-/boek-over-het-benutten-van-onderzoek-in-de-onderwijspraktijk-nu-gratis-te-downloaden. Het boek kunt u ook in fysieke vorm aanschaffen.