Functiebeschrijving onderwijsondersteunend personeel

16 januari 2019

In het onderhandelaarsakkoord CAO PO 2018 is afgesproken dat wordt onderzocht of actualisatie van functieomschrijvingen van het onderwijsondersteunend personeel nodig is. Vakbonden en werkgeversorganisatie PO-Raad onderzoeken de komende periode of de functiebeschrijvingen moeten worden aangepast. Schoolleiders, schoolbestuurders en leidinggevenden kunnen hierover meepraten. Inschrijven voor de bijeenkomsten kan tot en met 10 januari aanstaande.

Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. Als bijvoorbeeld de onderwijsondersteuner al tien jaar zijn functie uitoefent, dan kan dat betekenen dat er ook flink wat veranderingen in zijn werk zijn gekomen. De vraag is of de voorbeeldfunctiebeschrijving van de OOP-functie eigenlijk nog wel actueel is.

Vakbonden en de PO-Raad beginnen met het onderzoek naar de functies van onderwijsassistenten, logopedisten en gedragswetenschappers. Daar is hulp bij nodig. Onderwijsondersteunend personeel wordt uitgenodigd om in gesprek te gaan met een expert, samen met vakgenoten. Dit onderzoek is belangrijk voor de cao-onderhandelingen, omdat de vakbonden en de PO-Raad meer inzicht willen krijgen in de veranderingen van de onderwijspraktijk. Hierna komen de functies van de schoolleiders (directeuren en adjunct-directeuren) aan bod.

Bron: AVS