Opnieuw stakingen in zorg- en leerlingenvervoer

24 november 2022

Het cao-overleg over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi dat afgelopen maandag werd hervat na een landelijke staking vrijdag, is mislukt. Dat stelt FNV. Leden van de vakbond in de sector hebben daarop besloten de stakingsacties voort te zetten. Volgende week woensdag (30 november) zal er 24 uur worden gestaakt.

‘In deze sector, met veel kwetsbare passagiers, kiezen we er voor ruim op tijd de staking aan te kondigen. Dan heeft iedereen voldoende tijd om zich er op voor te bereiden. De chauffeurs staken liever niet, dat ze het toch doen, zegt iets over de noodzaak,’ stelt Meindert Gorter, bestuur FNV Zorgvervoer en taxi in een verklaring op de website van FNV.

Drie grootste taxibedrijven
Er zal volgende week woensdag volgens FNV in ieder geval gestaakt worden bij de drie grootste taxibedrijven: Connexxion, Munckhof en Noot. Volgens de vakbond komen daar zelfs nog andere bedrijven uit het hele land bij. Gorter zegt te hopen dat werkgevers van de gelegenheid gebruik maken om voor woensdag alsnog met een verbetering te komen op het doorbetalen bij ziekte en met betere controles op de loonberekening.

Eerder leek het er nog op dat wat werd aangekondigd als ‘estafettestakingen’ in het zorg- en leerlingenvervoer, voorlopig bij vrijdag 18 november zou blijven. Op die dag legden chauffeurs van bedrijven in Zeeland, Noord-Holland, Gelderland en Overijssel hun werk neer. Daarop heeft KNV Zorgvervoer en Taxi de vakbonden CNV en FNV uitgenodigd om weer te gaan praten.

Gorter: ‘Eisen heel normaal’
Gorter: ‘Wij zijn daar hoopvol op in gegaan […] het was echter zeer teleurstellend. Eigenlijk werd het nieuwe bod alleen maar erger. Terwijl de eisen van de chauffeurs heel normaal zijn. “Ze willen een loon waarmee ze boodschappen en rekeningen kunnen betalen, als ze geen pauze hebben kunnen nemen, willen ze dat die tijd niet meer op het salaris wordt ingehouden en ze willen gewoon doorbetaald worden als ze een keer ziek zijn.”’

De moeizame onderhandelingen over een nieuwe cao lopen al vanaf mei. Gorter stelt dat werkgevers blijven vasthouden aan loon en werk- en pauzetijden ‘uit een vorige eeuw’. Zelfs een petitie met 2500 handtekeningen maakte geen indruk.

22.000 mensen in leerlingen- en zorgvervoer
Er werken circa 22.000 mensen in het leerlingen- en zorgvervoer. De meerderheid heeft een parttime contract van gemiddeld 20 uur per week. Het is onder andere hun wens dat de lonen voortaan meestijgen met de inflatie. Het AD meldt dat de werkgevers voor volgend jaar 8% loonsverhoging boden en het jaar erna 4%. Ook vragen chauffeurs aandacht voor betere arbeidsomstandigheden zoals betere regelingen voor pauzes en bij ziekte. De huidige cao loopt af op 31 december 2022.

Bron: AD + FNV