Duurzaamheid speelt ondanks corona prominente rol bij aanbestedingen

13 mei 2021

De coronacrisis heeft flinke gevolgen gehad voor lopende vervoersovereenkomsten in het doelgroepenvervoer. Toch blijkt er bij nieuwe aanbestedingen vooralsnog weinig rekening gehouden te worden met eventuele soortgelijke situaties. Strengere duurzaamheidseisen blijven ondanks corona een belangrijke rol spelen in aanbestedingen.

Dat blijkt uit de uitzending van TaxiPro TV, waarbij Henk van Gelderen van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) te horen was. Dit instituut streeft naar een goede vormgeving van aanbestedingen in het doelgroepenvervoer. Opdrachtgevers hebben er goed aan gedaan om vervoersaanbestedingen terug te trekken en optiejaren in te zetten.

Toch wordt er bij nieuwe aanbestedingen niet veel rekening gehouden met situaties als corona. Er is een geval bekend waarbij een concrete staffel is opgenomen, waarbij dus van tevoren bekend is wat het met de prijs doet als een vervoersvolume daalt, maar meestal wordt hier niets over vermeld. Gevolg is dat vervoersvolumes en de daling daarvan geheel voor rekening van de vervoerder komen.

Duurzaamheidseisen
Een van de prominentste onderwerpen in aanbestedingen is het verstrengen van de duurzaamheidseisen voor het doelgroepenvervoer. Het AIM vindt het hierbij belangrijk dat er wordt gekeken naar de haalbaarheid en het realistisch zijn van deze eisen. Het instituut pleit voor een langere looptijd zodat er voldoende ruimte is om de investeringen terug te verdienen. Eisen aan zero-emissie voertuigen moeten daarom ook netjes uit gefaseerd worden.

Laadinfrastructuur
Het realiseren van laadinfrastructuur voor duurzame voertuigen is de verantwoordelijkheid van de vervoerder. Enerzijds lijkt dit logisch aangezien zij de uitstootvrije voertuigen inzetten. Anderzijds, volgens Van Gelderen, zou ook gesproken kunnen worden over een collectieve overheidsinvestering in laadinfrastructuur. Hij wijst hierbij op de verduurzaming van het vervoer in heel Nederland. In dat geval kan zowel het doelgroepenvervoer als een particulier hier gebruik van maken.

Langere looptijd
Opdrachtgevers weten het AIM inmiddels steeds beter te vinden. Dat is positief, want dan kunnen er eerder in het aanbestedingsproces gesprekken gevoerd worden. Maar er kunnen nog steeds zaken verbeterd worden, zoals onder andere het hanteren van een langere looptijd. Ook vindt Van Gelder het belangrijk dat het vervoer beter onder de aandacht wordt gebracht bij gemeenteraadsleden. Soms zijn zij helemaal niet betrokken bij aanbestedingen, terwijl er heel scherp op prijs is gegund.

Bron: Taxipro