Wet van 25 februari 2021 tot wijziging van onder meer de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra, de Wet primair onderwijs BES, de Wet op het voortgezet onderwijs en enkele andere wetten vanwege de vereenvoudiging van de bekostiging…

11 april 2021

Omdat het huidige systeem van bekostigen van het po niet meer voldoet, bevat de wet een aanzienlijke vereenvoudiging: het verminderen van de complexiteit, het verminderen van de onbedoeld sturende werking en het vergroten van de voorspelbaarheid van de te ontvangen bekostiging. Voorts heeft de wet betrekking op de samenwerkingsverbanden passend onderwijs.

De wet regelt daartoe op hoofdlijnen de volgende zaken:

1. De basisbekostiging gaat bestaan uit één bedrag per school en één bedrag per leerling. De bekostiging voor personeelskosten, de bekostiging voor MI en het P&A-budget worden samengevoegd.

2. De gehele bekostiging wordt voor het kalenderjaar toegekend.

3. Ook samengevoegd worden de aanvullende bekostiging, de bijzondere bekostiging en de ondersteuningsbekostiging.

4. De ondersteuningsbekostiging voor scholen voor sbo wordt door DUO toegekend op basis van het feitelijke aantal ingeschreven leerlingen. Daarnaast betalen scholen voortaan alleen mee als zij zelf met doorverwijzingen de overschrijding konden beïnvloeden.

De wet voorziet in de vereenvoudiging van de bekostiging van het po en betreft daarnaast de samenwerkingsverbanden passend onderwijs.

De huidige bekostiging van het po sluit door de fijnmazigheid onvoldoende aan bij de sturingsfilosofie van de lumpsum: schoolbesturen zijn vrij om binnen de wettelijke kaders de beschikbare middelen naar eigen inzicht te besteden voor de realisatie van hun onderwijskundige doelen. De wijze waarop de lumpsum voor een schoolbestuur wordt vastgesteld, is echter gedeeltelijk gebaseerd op het declaratiestelstel en is daarom complex. De vele parameters waaruit de lumpsum bestaat, wekken ten onrechte de indruk dat zij bepalend zijn voor de besteding van de middelen. Ook is de bekostiging door de complexiteit lastig te begrijpen en te voorspellen voor schoolbesturen en stakeholders.

De PO-Raad heeft in 2018, in samenwerking met OCW, een voorstel voor vereenvoudiging van de bekostiging ontwikkeld. Het voorstel is de bekostiging zodanig te vereenvoudigen dat zoveel mogelijk één basisbedrag per school en per leerling wordt verstrekt op basis van het kalenderjaar. De minister heeft met dit voorstel ingestemd.

Na overleg met de Tweede Kamer heeft de minister vier aanvullende maatregelen voor de vereenvoudiging van de bekostiging van het po aangekondigd. Deze hebben betrekking op de speciale scholen voor basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs en zijn samen uitgewerkt met de PO-Raad en VO-raad, vertegenwoordigers vanuit samenwerkingsverbanden, besturen van speciale scholen voor basisonderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.

De wet vereenvoudigt de bekostiging voor scholen in het po aanzienlijk. De doelstelling is drieledig: het verminderen van de complexiteit, het verminderen van de onbedoeld sturende werking en het vergroten van de voorspelbaarheid van de te ontvangen bekostiging. De wet regelt daartoe op hoofdlijnen de volgende zaken:

1. De basisbekostiging gaat voor alle basisscholen bestaan uit één bedrag per school en één bedrag per leerling. Voor de sbo-scholen en so-scholen wordt hetzelfde bedrag per leerling gehanteerd als voor basisscholen. Voor vso-scholen wordt voor het bedrag per vso-leerling zoveel mogelijk aangesloten bij het bedrag per vo-leerling. Voor het bedrag per school wordt onderscheid gemaakt tussen sbo-, so- en vso-scholen. Als onderdeel van deze vereenvoudiging van de basisbekostiging worden de bekostiging voor personeelskosten, de bekostiging voor MI en het P&A-budget samengevoegd. De parameters GGL en formatieve onderbouwing verdwijnen uit de basisbekostiging, inclusief het verschil tussen onderbouw en bovenbouw.

2. De gehele bekostiging wordt voor het kalenderjaar toegekend in plaats van dat de personele bekostiging voor het schooljaar wordt toegekend en de materiële bekostiging voor het kalenderjaar.

3. Het samenvoegen van de bekostiging voor personeel en MI en het schrappen van de parameters GGL en formatieve onderbouwing wordt ook doorgevoerd voor de aanvullende bekostiging, de bijzondere bekostiging en de ondersteuningsbekostiging.

4. Er worden twee aanvullende vereenvoudigingsmaatregelen voor de ondersteuningsbekostiging doorgevoerd. Ten eerste wordt de ondersteuningsbekostiging voor scholen voor sbo door DUO toegekend op basis van het feitelijke aantal ingeschreven leerlingen in plaats van op basis van 2% van alle basisschoolleerlingen in het SWV. Ten tweede wordt de systematiek van meebetalen aan overschrijdingen van de ondersteuningsbekostiging van het SWV consistent gemaakt. Scholen betalen voortaan alleen mee als zij zelf met doorverwijzingen de overschrijding konden beïnvloeden.

Beoogde inwerkingtreding:

nader te bepalen.

Vindplaats:

Staatsblad 2021, 171