Onderzoek naar maatregelen die Wmo-vervoer Avan verder helpen

14 januari 2021

De balans tussen kwaliteit en kosten van het wmo-vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen moet beter. Een kilometerdrempel en een minimum aantal ritten zouden daaraan kunnen bijdragen. Dat blijkt uit onderzoek van Moventem, aangevraagd door BVO DRAN.

In totaal zijn twaalf mogelijke maatregelen bekeken. Daarvan kunnen de meeste worden doorgevoerd, zij het onder voorwaarden. Zo is draagvlak onder de betrokken partijen, de uitvoerbaarheid en wat het uiteindelijk oplevert belangrijk. Het Avan-vervoer moet immers goedkoper worden zonder er in kwaliteit op achteruit te gaan.

Vier van de bedachte acties zijn gericht op efficiënter vervoer; nog eens vier op minder ritten; twee gaan over lagere capaciteit en twee over minder pashouders. Elke maatregel is door Moventem voorzien van een advies. Eén actie wordt afgeraden, namelijk het verhogen van het wmo-tarief zonder korting. Dat geldt in sommige gemeenten voor wmo-reizigers die hun kilometerbudget hebben overschreden, maar het tarief is van toepassing op een beperkt aantal ritten waardoor de voordelen klein zijn.

Doorvoeren acties
De onderzoekers adviseren een toeslag bij kort vooraf een rit reserveren (efficiënter vervoer) wel door te voeren. Dit kan op termijn een aanzienlijke kostenbesparing opleveren en stimuleert het online reserveren van ritten. Wat betreft het invoeren van een kilometerdrempel: dit is gericht op vermindering van het aantal ritten. Een afstand korter dan 500 meter wordt niet meer uitgevoerd en voor mensen met een scootmobiel wordt de ondergrens 5 kilometer. Deze kilometerdrempel (met specifieke uitzonderingen) kan een besparing van 40.000 euro opleveren.

Ook is er groen licht voor het verhogen van de ondergrens bij het toewijzen van een pas. Pashouders moeten minimaal zes keer gebruikmaken van Avan vervoer. Op dit moment voldoen 4000 pashouders daar niet aan, goed voor 105.000 kilometer. Hun eigen reisbijdrage verrekend met hun vervoerskosten voor BVO DRAN levert een besparing van 160.000 euro op.

Overige mogelijke acties
Voor de andere acht acties geldt dat ze bij implementatie rekening moeten houden met weerstand of andere strubbelingen. Het gaat dan om het invoeren van een boete van 10 euro bij verwijtbare loosmeldingen (wat is al dan niet verwijtbaar?), een eigen bijdrage voor de Avan-pas (25 euro vindt men te hoog), een spitstarief en bindend advies over al dan niet reizen bij drukte of advies over een alternatieve reis met het OV (maar houd het overzichtelijk en gebruiksvriendelijk)

(Nog) niet doorvoeren
Een standaard training om meer mensen met het openbaar vervoer te laten reizen, wordt niet aanbevolen, er zou eerst onderzocht moeten worden voor welke reiziger dit überhaupt haalbaar is. Ook het verhogen van de maximale omrijtijd zorgt voor een negatieve impact op de kwaliteit die niet goed wordt gemaakt door de besparing. Datzelfde geldt voor het verruimen van de ophaalmarges (langere wachttijden).

Bron: Taxipro