Contractvervoer in coronatijd: doorgaan, aanpassen of uitstellen?

17 september 2020

De coronatijd stelt opdrachtgevers van contractvervoer voor een uitdaging: moeten ze doorgaan met vervoersaanbestedingen, deze aanpassen of uitstellen? En met welke juridische aspecten moet een opdrachtgever rekening houden? Victor Advocaten adviseert aanbestedende diensten in met name het sociale domein. Opdrachtgevers moeten vooral kijken naar de ontwikkeling van het volume, zegt advocaat Jocelyne Tophoff. Maar dat blijkt lastig.

Eigenlijk valt er op dit moment nog niet veel zinnigs te zeggen over hoe het volume zich gaat ontwikkelen. Er is immers nog veel onzekerheid. En als je dan wilt innoveren om het vervoer beter in de krappe financiële jas te laten passen, dan komt dat ook niet uit de verf.

Onzekerheid

“Alle doelen en eisen die je op dat gebied stelt, kun je immers niet verwezenlijken als het vervoer stilligt. Maar ook de implementatie is heel lastig in te richten met al die onzekerheid door corona, en dat maakt deze tijd een ontzettend lastige om vervoer aan te besteden,” zegt Tophoff in een interview met Taxipro.

Daarnaast is het niet mogelijk om een afgelopen contract te verlengen en de aanbesteding met een jaar uit te stellen. Dit zou niet zonder meer in het belang van de markt zijn. Een korte verlenging of overbrugging kan misschien nog onder de noemer overmacht vallen, maar ook dit hangt af van het contract en of dit toegestaan én of het zinnig is, zegt Tophoff.

Beleid

Tophoff benadrukt dat opdrachtgevers en opdrachtnemers samen moeten bedenken hoe het vervoer efficiënter georganiseerd kan worden. Ook moeten zij samen beleid maken als het gaat om de kwaliteit van de inkoop en verbetering van de inkoopdocumenten. Juist deze situatie kan dan een kans zijn om samen verder vooruit te kijken.

Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op donderdag 8 oktober 2020 zal advocaat Jocelyne Tophoff hier meer over vertellen. Het congres is zowel fysiek als online als webinar te volgen.

Bron: Taxipro